Om sökordsoptimering vs sponsrade länkar

 

Google är världens största sökmotor.

Google är världens största sökmotor.

Skillnaden mellan sökordsoptimering (SEO) och sökordsannonsering är stor. Men för den sakens skull behöver inte det ena vara sämre än det andra eftersom någon som betalar per klick ofta vill göra en bra affär av sin ”investering”. Det innebär hög kvalitet och en god värdering av fraser och ord. Tänkte att vi kunde titta på de positiva och negativa sidorna av sökordsannonsering d v s det man kallar annonsering på sökmotorer, sökannonsering, sökmotorannonsering, AdWords, google-annonser o s v. Oftast handlar det dock om att ha en annons på den största sökmotorn i världen, Google. 

 

Positiva aspekter

  • Hög synlighet i toppen ovanför indexerad träff.
  • Synlighet omgående.
  • Enkelt att hantera.
  • Kontroll över kostnaden då man betalar per klick (förutsatt att det är lågprissökord).
  • Obegränsat antal sökbara ord och fraser.

 

Negativa aspekter

  • Ger färre antal klick än organisk träff.
  • I konkurrensutsatta branscher är sökorden dyra då man betalar per klick.
  • Kostnaden stiger med antal besökare.
  • Förtroendeproblem hos besökaren då man är kommersiell.
  • Svårt att konkurrera med företag som har en fet budget (och en vass onlinestrategi).

Om Erik

Älskar livet och allt som skapar upplevelser och njutning, är nyfiken och tycker om att resa och se, gärna billigt med lågprisflyg.
Det här inlägget postades i Sökmotoroptimering, Sökordsoptimering, SEO och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s