Hemnet vs Booli – och jakten på den perfekta lägenheten

 

Vacker bild hämtad från HOOM

Vacker bild hämtad från HOOM

I stora delar av Sverige – även om det sannolikt är ett storstadsfenomen – så sitter folk och kikar på nätet efter den perfekta lägenheten. Basen för den visuella buffé är Hemnet som är en sökmotor, ett länkkluster, för fastighetsobjekt. Hemnet har haft lite av monopol på sin ställning då konceptet skyddas av den starka ägarstrukturen, eller vad sägs om: Mäklarsamfundet, Fastighetsmäklarförbundet, samt de två mäklarföretagen Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling. Booli är en relativt ny aktör som skrapar olika källor på innehåll för att sedan presentera fastighetsobjekt. Det Booli gör är att man presenterar parametrar som är ett stöd i en köpprocess och då ur ett besökarperspektiv. En annan aktör som bara presenterar exklusiva och utvalda objekt och exklusiva fastighetsmäklare är HOOM.

Om Erik

Älskar livet och allt som skapar upplevelser och njutning, är nyfiken och tycker om att resa och se, gärna billigt med lågprisflyg.
Det här inlägget postades i Hem, Sökmotoroptimering, Sökordsoptimering, SEO och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s